oktober 2024
Heeft u een leerling die, ondanks de inzet van extra instructie en extra leerhulp, blijft achterlopen bij rekenen? Dit wordt vaak al vanaf zeer jonge leeftijd gezien waarbij het als kleuter significant meer moeite kost om te leren tellen. Mogelijk heeft deze leerling dyscalculie! Wat vaak gezien wordt is dat de leerstof niet lijkt te beklijven. Deze leerlingen vergeten, ondanks extra begeleiding en goed inoefenen, regelmatig wat zij de dag ervoor geleerd hebben. Leerlingen blijven daarbij ook vaak op hun vingers tellen, omdat dit voor hun de enige manier is om tot het goede antwoord te komen.
Denk aan dyscalculie wanneer:
- Een leerling veelvuldig D/IV -E/V scores behaalt (dus bij de laagste 10-20% behoort)
- Er een (grote) discrepantie is met rekenen enerzijds en taal/lezen anderzijds
Vragen over rekenproblemen en een vermoeden van dyscalculie? Vraag dan een HGD consult rekenen/dyscalculie aan. Dit kan zowel telefonisch, via beeldbellen of fysiek.
Lees meer.